Tjuvtittat på tåg

I dag var där inte så mycket att tjuvlyssna på så då satt jag och gissade vad mina medpassagerare var för ena egentligen. Kvinnan i stålgrått hår, med glasögon, prydlig men "casual" som lyckades med att läsa Grönköpings Veckoblad hela vägen från Bollnäs till Östersund såg ut att vara lärare. Hon såg lidande ut, tror jag det, samma numer av Grönköping i tre timmar, jag har heller inte så Grönköpingsk humor för all del men jag undviker den och så slipper jag sura ihop över det. 

Äntligen har jag på tal om läsande hittat en människa utanför min familj som läst och gråtit över mina favoritböcker som tonåring. Makens granne, hon i paret som kom förbi på mat och whisky. Jag kan fortfarande inte tänka på sista meningen i sista boken utan att tårarna bränner. Det var mina mammas älsklingsböcker och redan när jag fick dem var de hårt slitna. Dottern lurades in på dem genom ett fulknep av mig. Jag sa helt enkelt: De här böckerna tycker jag att du ska läsa när du blivit lite äldre, du är för ung för dem nu. Ungen försvann och var borta från världen ett långt tag. Så småningom kom hon ut från sitt rum påtagligt mörtögd även hon. Vad är nu detta för böcker? Evi Bögenaes böcker om Kitt, en barndoms och ungdomskildring med ett Oslo under andra världskriget som huvudsaklig miljö. 

I vår familj gråter vi gärna och mycket. Skildringen av när de tror att Båtsman rivit får och därför ska skjutas i Vi på Saltkråkan har gjort tt jag bara behöver säga Båtsman till min bror så blir han blank i blicken. Slutklämmen i Kittböckerna för mig och min dotter att snörvla. Överhuvudtaget tror jag att vi är ett släkte med genetiskt bristande skvimpmån. Det rinner över så plättlätt. Fast så länge även skratten ligger nära till hands och nu när man slutat skämmas över sin lättrördhet gör det ju faktiskt inte så mycket. Annat än kanske när jag sitter på tåget och spelar sorglig musik för mig och tårarna stiger helt ohämmat. Folk tittar konstigt på en då.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad härligt du beskriver hur känsliga ni är..här är det likadant, men min man gråter mest över duktiga idrottare, och jag ja gråter av romantik och gråtande barn..och sen har vi väldigt lätt för att skratta...ha det gott

2009-03-08 @ 23:20:28
Postat av: Anonym

Glömde klicka vem som skrev...de e bara jag Tant brun

2009-03-08 @ 23:21:50
URL: http://wwwtantbruncom.blogspot.com
Postat av: E

Vi är också en gråtfamilj och jag är oerhört lättrörd...;-D Hahahah tror att babianerna skulle finna dig attraktiv då ;D

2009-03-09 @ 08:15:53
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Daniel

åååh ni e lika bröliga som jag, tjutar åt allt! ;)

2009-03-09 @ 09:48:25
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Lena l

Med din tårögdhet hade du gjort stjärnkarriär i Hollywood eftersom varken lök eller glycerin hade behövts för dig vid dramatisk sorgliga tagningar. Varför får man i vår kultur inte gråta precis när och var och varför man vill? Det är bara att böla på, det gör jag nu för tiden.

2009-03-09 @ 10:30:13
Postat av: anne

Tänk att vara så lättrörd...Inte jag. Men du kan ju tänka dig att ett malplacerat skratt vid sorgliga och 0lämpliga tillfällen inte tas emot helt självklart det heller! :)

2009-03-09 @ 12:12:54
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anki N

Tittade konstigt, var det ingen som ville trösta?! Jag tycker nog det är mer pinsamt att börja skratta för sig själv när man är på offentliga platser än att gråta. Jag har nämligen den bristen att inte kunna hålla mig om jag tänkter på, ser, eller hör något roligt. Kan bli väldigt pinsamt ibland.



Jag har en liten gissning hos mig...kom över o var med vet jag..

Kramiz Anki N

2009-03-09 @ 14:14:41
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: julia

Gå gärna in på min blogg och gissa kändis. Du har till ikväll 20:00 på dig att gissa:)

Och om du vill fortsätta läsa min blogg gör det gärna på bloglovin.se:)

+ gillar din blogg!(:

2009-03-09 @ 14:29:09
URL: http://juliiiakempff.blogg.se/
Postat av: M.

Här har du en lipsill till...jag lipar när jag är glad,ledsen eller arg (det sista är inte alls bra,ilskan tappar liksom effekten),när jag läser,när jag ser på film,eller när någon gör en bra idrottsprestation spelar ingen roll om de är svenskar bara de kämpat och blir glada så lipar jag...fast som de flesta andra lipsillar har jag nära till skrattet oxå :)

2009-03-09 @ 22:13:31
URL: http://mbloggen.wordpress.com
Postat av: Tantti

Hmmm... är vi släkt tro? :)

2009-03-09 @ 22:56:24
URL: http://trettioarskrisen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0