Man för inte gå och sova riktigt än va?

Maken har konstaterat att alla andra farbröder vallar sina tanter så här på nyårsdagen. Vi var och kompletteringshandlade och kollade på till salu hus när han såg det. Eftersom maken inte vill vara en avvikare vallade han också tant. Kallt och klart väder. Blåste lite snålt och känns lite råfuktigt i luften.

Hemma igen tog jag igen bristen på nyårssupé så nu har här ätits. Dessutom har det druckits rödvin. Jag kan säga som så att man blir sömnig av sånt. Frisk luft med bit i kinderna, mat och vin. Lite synd att det är så mittemellantidigt. Lite tidigare hade en tupplur funkat och lite senare hade man kunnat skylla på att man ändå är medelålders och fått krupit ner i sängen.

Vi tittar alltså på hus. Inte vet vi riktigt om vi ska ha något. Det blir liksom lite fönstershopping av det hela. Jag lurar lilla Humlan att kolla också på hemnet. Vi tycker så märkligt lika om saker och ting. Det senaste spanet är en 60-talsvilla som skulle kräva åtskilligt trist som dränering och takbyte innan man tryggt kunde bo där. Dessutom var nog alla tapeter i orginal och med fläckar där folk hade vilat sina huvuden mot tapeterna. Det såg ganska förskräckligt ut på många sätt men... Kanske är det helt enkelt så att jag ser hemkänsla och hemma i hus och lägenheter från den tidsperioden, tapeter finns det ju nya att köpa i tapetaffärerna men stuket, fönstren, den öppna spisen - vill ha. Annars gillar jag hus från trettio- och fyrtiotalen också. Det är nog bara så att man ibland får en glimt av ställen där man trivts i detaljer och arkitektur och att det faktiskt spelar roll. Undrar hur det kommer sig att Humlan vars "hemma" borde vara en sjuttiotalskåk också så lätt kan gå igång på min barndoms hemkänsla. Kan möjligen sånt gå i arv? Det låter lite osannolikt men vad vet man. Ungkraken kanske förstördes av att jag alltid pekat ut min första egna lägenhet och sagt att det där det är "hemma" det. För att inte tala om ett sånt trappräcke som det var hos morfar och mormor, finns det i ett hus känns det nästan som ett måste-köp.

Fast det var fönstershopping det och hus har han ju redan ett maken så... Men bara ett litet trappräcke eller varför inte en sån där öppen spis...

Kommentarer
Postat av: anne

Takomläggning har vi gjort en gång och jag säger aldrig mer. Dränering har vi framför oss, misstänker att kontentan blir densamma. Men ytor, vad är väl det? Vårt hus behöver få alla ytor omhändertagna, men det är ingen panik, tids nog! Jag kollar hemnet hela tiden, på så vis har jag koll på vad som händer i det gamla grannskapet. Nyfiken som jag är...

2009-01-01 @ 20:23:55
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Daniel

Lycka till med projektet!

Hyvää uutta vuotta!

2009-01-01 @ 20:55:02
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: victor

Hej. Ålderdomen är en sjukdom,dags för ett botemedel!

http://victorbjoerk.blogg.se

2009-01-02 @ 08:57:20
URL: http://victorbjoerk.blogg.se/
Postat av: Anonym

22:23:34 funderingen gick inte att kommentera där. Fel?.

Maken tycks inte ha orkat med nyårsfirandet. Han behöver nog vallas inne i värmen.

2009-01-02 @ 09:20:00
Postat av: TT

Åh, jag älskar hemnet!

Jag kollar och dagdrömmer!

2009-01-02 @ 10:19:18
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0