43 minuter om dagen

De trogna läsarna vet att jag understundom stöder mig på de vetenskapliga testen på facebook och de lika vetenskapliga tidningarna Aftonbladet och Expressen. Innan vi for på semester läste jag på nätet i någon av dessa att män ägnar ett år av sitt liv eller 43 minuter om dagen åt att spana in kvinnor. Så läser jag hos Anne om lagen i Afghanistan som ger en man rätt att svälta sin hustru om hon inte släpper till minst var fjärde dag. Illustrerat av en bild på en kvinna i burka. I korsningen mellan dessa tankar poppar det upp en massa joxiga tankar. En del känns mer seriösa och vettiga och en del andra mer precis som det kan bli när man tänker på saker som inte egentligen hör ihop samtidigt.

Är det så att spanandet är mer biologiskt styrt eller är det så att säga för att det syns långa hårmanar, kjolar och jeansstjärtar som det spanas? I länder där burka är vanligt vad används dessa 43 minuter till då? Jag kollar med maken om man blir mer eller mindre aggressiv av att spana, jag tror att jag är något på spåret. Maken säger dock att det beror nog på. En del blir rent oregerliga av sin spaning men säger han också man är i alla fall sysselsatt under tiden. Just den stunden tillverkas inga bomber. Jag släpper den tanken och går vidare.

En liten sväng funderar jag på om det skulle vara en bantningskur för mig men kommer fram till att den verkar till och med tråkigare än en evighetslång flygvärdinnediet.

Jag funderar vidare på om det verkligen är någon höjdare att vara karl bland burkorna. Sex och sex är ju inte det samma. Risken måste ju vara att man missar en del glad och ömsesidig sex till förmån för pliktdito. Plikt och sex är i alla fall inte för mig speciellt kompatibla. Här kommer det in en hel del seriösare tankar. Jag tror faktiskt inte att det är någon höjdare att vara man i ett samhälle där kvinnor förtrycks. Visst, du kanske har mat på bordet, ekonomisk oinskränkt makt och sex när du vill men priset är högt. Jag utgår från att människor är sig i grunden lika världen över. Inte skulle jag vilja vara gift med någon som är tillsammans med mig för att den måste inte för att vi älskar varandra. Inte skulle jag tycka att det var speciellt livat om maken "släppte till" var fjärde dag för att få mat. Inte skulle jag vilja ha rädslan att döttrar skulle vara helt hjälplösa offer för vilken man som helst. Jag antar att män runt om i världen i de allra flesta fall älskar sina barn och vill att de ska växa upp och bli lyckliga, även döttrarna. Priset måste vara för högt även för männen. 

Nog med djupsinnigheter. I morse sov jag på aga. Rädd att försova mig till mammografin. Vaken och i köket kunde jag konstatera att den är klockan tre. Note to self: Kolla tider före sänggående och ställ en väckare så att du törs sova ordentligt!

Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Hej tanten,,, men grr jag blir vansinnig på dessa Muslimer eller talibaner som förtrycker sina kvinnor! Lagstadga va och svälta,,inte klokt ju. Jag tycker det skall lagstadgas därnere att varenda karl i de länderna skall kastreras grr... är så trött på att Eu eller Fn eller mänskliga rättigheter tillåter sånt här. Kvinnor är människor när skall de fatta det .Detta är min privata åsikt och är inte Tantens om någon retar sig bäst att skriva det så du inte får på nöten . Annars så hoppas vi på en bra dag för oss alla,

2009-08-17 @ 11:44:00
URL: http://filifjonkan-se.bloggagratis.se/
Postat av: Anne

Självklart finns det kärleksfulla och enligt vårt sett att se "normala" afghanska män och talibaner, men jag kan nog tänka mig att om ett helt samhälle och kultur förmedlar kvinnans låga värde, så är det ju till slut inte bara männen som tror på detta, men även kvinnorna själva. Det sorgliga är väl att man inte kan börja med kvinnorna och få dem att totalstrejka, de blir väl stenade då. Allt enligt lagen.

2009-08-17 @ 13:42:09
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Znogge

Känner en spontan lycka över att inte bo i Afghanistan. Även om några semesterkilon lagts till. Nej det är så kvinnoförnedrande så jag blir galen. Förstår inte hur man kan acceptera... Fast man vet kanske inget annat... Sorgligt.

2009-08-17 @ 13:51:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Pruddan

Då söker han väl antagligen "frivilligt sex" hos en helt annan kategori kvinnor. Och det är ju helt galet - varför kan inte den egna kvinnan tillåtas njuta av det?

2009-08-17 @ 18:24:05
URL: http://pruddelutt.wordpress.com
Postat av: anne

Jag gjorde en länkning hit från burkainlägget, utifall du skulle få oväntat besök.

2009-08-17 @ 20:29:49
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

Vaddå? Kan du inte skapa länkar? :O

2009-08-17 @ 21:12:18
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Tantti

Självklart måste det väl vara tråkigt att leva i ett sånt förhållande? Vem bestämmer att det ska vara så då egentligen när det inte är någon som mår bra av det? Ja... frågorna är många.

2009-08-17 @ 21:26:03
URL: http://trettioarskrisen.blogspot.com/
Postat av: anne

Skummelt! Jag länkar med pc:n på jobbet (ops! jag försa mig!) och med macen hemma (och det gör resten av familjen, ja iaf dottern och så hennes kompis också). Inte för att jag kan råda när det gäller teknikaliteter, men det låter skummelt.

2009-08-17 @ 21:41:15
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Kul att du hälsade på i min blogg,och har inte träffat några surisar här,varit i Sundsvall sen november och allt är bra men visst en och annan svartsjuk man har man råkat ut för, min dialekt är en isbrytare i alla lägen här,så trivs bra men ska snart till malmö och bygga ett hotell där med,kollade du en bit ner i min blogg så har jag oxå ett inlägg om burkor mm,ha de gott.

2009-08-20 @ 20:18:38
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0