Eco driving

I går sa de på verkstan att jag "eco-drivade" för mycket. För få tvära inbromsningar gav skrovliga och belagda bromsskivor. Aldrig får man vara riktigt nöjd med sig. Ända sen en gång i tidernas begynnelse när jag skulle köra mina ungar från Gotlandsfärjan till Östersund har jag försökt köra bränslesnålt. Den gången var den bistra verkligheten sådan att de pengar som fanns på mitt konto för den kommande veckan räckte till att antingen hålla kidsen och mig med mat eller tanka bilen. I Svenstavik insåg jag att jag nog skulle klara maten för veckan på min försiktiga gasfot. Alltså jag kör inte extremt långsamt men jag försöker att hålla lite koll för att slippa bromsa och accelerera  i möjligaste mån. Det har jag nog gjort sedan dess när jag upptäckt att det gjorde skillnad. Detta vill jag också påpeka var långt innan begreppet eco driving var uppfunnet. Ännu en sak jag hade kunnat gjort mig pengar på att uppfinna om jag insett att det var det jag gjorde. Eller om det möjligen var pappaknappen som genom att utnyttja frihjulet på lillsaaben vi hade när jag var barn och hålla stenkoll på bensinförbrukningen inspirerade till detta.

Nu gäller det att fundera på vad som är energisnålast. Hur mycket energi och material finns där gömt i nya bromsar kontra hur mycket sparar jag? Den ni den tål att funderas på. 

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Detta är eco-drivingens baksida och anledningen till att jag har fel på mina bromsar också....;) Har försökt att tänka på, sedan jag upptäckte sambandet för några år sedan, att när jag kommer till första stopptecknet, göra EN tvär inbromsning i alla fall... men har inte lyckats komma ihåg tillräckligt bra..

2008-11-07 @ 12:40:23
URL: http://alicebm.blogg.se/
Postat av: Tanten

Mig tipsade de om att tvärbromsa i från full fart en gång i veckan...

2008-11-07 @ 12:47:15
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Annieverse

Amenvafaaaaaaasen, det är så deprimerande när man försöker göra det rätta och riktiga och så blir det...inte riktigt HELT rätt heller.

Kanske man i sann svensk anda ska hålla sig till en gyllene medelväg. Ecodrajva emellanåt, menar jag.

2008-11-07 @ 12:54:02
URL: http://annieverse.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0