Tillbaka i stan

Det ska f-n bli gammal. Vi har varit hos svärfar idag. Det känns minst sagt som en mycket trist tillvaro att sitta fast ensam i sitt hus och inte ta sig ut på byn och på affären. Att vara hänvisad till hemtjänstens matleveranser från Samhall i Sala och någon som tittar förbi ibland. Kommer någon förbi med en matupprorslista ska jag skriva under. 

Av rehabilitering efter lårbensbrottet blev det knappt något eftersom sjuksköterskorna skulle strejka och motivationen för upp och gå är nog lite svår att hitta när det egentligen bara finns traden sovrummet, köket, toa och tv.

Fy hundan! Vi hann i alla fall med att handla hem lite lördagsgodis och lite mat, fixa en "gammelriktig" middag, falukorv och stuvade morötter, och plantera på svärmors grav. Nu sitter maken med sonen på Scandic och dricker pilsner och här sitter jag. Det blir ju inte av att de träffas så ofta så lite egentid för man väl unna dem också.

Jag tror jag ska slå upp ett glas vin åt mig och titta på schlagreriet. Så får det bli.

Kommentarer
Postat av: Ledsen skattebetalare

Att det ska vara så svårt att få det bra - när ändå alla verkar ha samma uppfattning om hur det borde vara; gemenskap, trygghet och ett aktivt liv efter var och ens förutsättningar.

2008-05-26 @ 12:56:40
Postat av: Annieverse

Väldigt sorgligt. Påminner mig mycket om när mamma dog och pappa plötsligt var alldeles ensam i radhuset. Med alla minnen och stor sorg...

Det var inte helt lätt att få plats till honom på ett äldreboende, kan jag säga (speciellt inte att göra det på distans, jag bodde ju i Korea då...) men jag gav mig inte. Han ville ju så gärna. Till slut fick han världens finaste lägenhet mitt i stan, med dagcenter och aktiviteter på bottenplan, helt underbart. Tyvärr dog han månader efter flytten. Kanske det blev för mycket för honom alltihopa, kanske hade han för liten livslust kvar trots allt.



Hursomhelst: man får kämpa som f-n för sina gamla, och ibland räcker det inte heller...

2008-05-26 @ 15:15:11
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: Tanten

Annieverse: Visst är det så, ibland känns det som om tio eller fyrtio mil är för långt bort det med för att det ska funka att få till det vettigt.

2008-05-26 @ 15:58:06
URL: http://plasttanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0