Det här med regeringen

Promenerandes hem från jobbet idag funderade jag en del på vår regering. I mångt och mycket tycker jag att det verkar som om de varit slugare än tidigare borgerliga regeringar. Jag menar sett ur ett borgerligt perspektiv är det ju helt lysande att se till att a-kasseavgifterna höjs så till den grad att de som tjänar dåligt och löper stor risk att bli arbetslösa mer eller mindre tvingas välja bort att betala fackavgiften. Det är på nåt sätt helt briljant. Speciellt som man samtidigt försvarar den svenska modellen med kollektivavtal och säger sig för den och vilja behålla arbetsrätten som den är. Lysande! Om man då i andra änden försvagar facken så att de blir helt tandlösa får man det ju som man vill utan att det egentligen märks.

Sen finns det saker som jag inte förstår också. Det här med att se till att det inte ska gå att försäkra upp sig vare sig privat eller genom kollektiva lösningar om man skulle bli sjukskriven mer än ett år. Det vore på nåt sätt mer förståeligt om man vill gynna dem som hade råd att ta egna försäkringar. Skumt!

Nåväl det kanske är med regeringen som med bakfylla - det går över, det vet jag av erfarenhet, det går över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0