Matteuseffekten

Tack fr J för ett bra nytt uttryck. Så klart att det är så det hänger ihop. "Åt den som har ska varda givet", vare sig det handlar om humör eller ork. Sen tror jag att det finns en möjlighet att påverka också. Det sägs ju också att det är inte hur man har det utan hur man tar det som avgör hur man mår. En sanning med lite glid och vissa modifikationer. Ibland är livet för mörtigt med en och man har all anledning att vara nattsvart. Men så finns det alla de där som alltid har något att klaga över. Det finns såna som jag aldrig mött utan att det varit något som kostat pengar, varit svårt och tungt eller en sjukdom som drabbat dem. Visst kan det vara så men ibland kan man ju faktiskt konstatera att det är vackert väder också.

Majros hade en svärmor som enligt uppgift alltid sa, "det är inte lätt" en lite elak son började på pin kiv att svara varje gång, "näe, men det är inte särskilt svårt heller." 

I Sveg var det lärorikt. Dessutom träffade jag en gammal bekant från det fackliga jobbet från förr. Det var riktigt kul. Dessutom kan jag meddela att det är ett strålande väder. Det är dessutom fredag och dags för lite hänryckning och ett stort GRATTIS till min favoritlillebror som fyller år idag. (Jag tror att han skulle vara favoritbror även om jag hade haft fler att välja på, säker kan man inte var men det tror jag.)

Kommentarer
Postat av: anne

Jaha, är det från Matteus det...Jag brukar tänka och säga det ganska ofta och då med avseende på pengar. När vi inga hade, så inte katten var det någon som gav oss ett break (jo, litet kanske), men sen när man har det hyfsat stabilt oftast, DÅ kan det ramla in pengar, ibland från oväntat håll. Inte så att jag klagar, men jag tänker "den som har skall vara given" och "outgrundliga äro Herrens vägnar".



Amen.

2009-05-29 @ 20:03:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: TT

Det finns tidsoptimister och det finns livsoptimister... men som sagt... det kan finnas gränser för vad som drabbar en även för den värsta optimisten.

2009-05-29 @ 21:48:28
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0