Ingen hjälp ännu eller tantens inlägg om sex

Jag har fortfarande bara en tomruta där man kan göra länkar men Annes bloggadress finns i raddan över bloggar som jag läser. I dag skriver hon om homosexualitet i sin blogg. 

Det får mig att tänka på hur märkligt mycket energi människor kan lägga på andras förehavanden i sänghalmen. Själv har jag en bestämd uppfattning. Tvinga, tjata eller övertala aldrig någon att göra något den inte vill. Låt dig inte tvingas, tjatas eller övertalas till att göra något du själv inte vill. Gränsen mellan förförande och övertalning skulle jag säga att man känner när den kommer. Det är där det inte känns bra längre och då ska man backa. 

Håller man sig där är nog det allra mesta ok skulle jag säga och inte något som direkt angår mig. Visst kan man vara nyfiken så där i största allmänhet. Visst kan man tänka men jösses kan man tycka att "det" är upphetsande? Men att bestämma att det är mitt sätt som är normen och att andras sätt att finna njutning är fel och förkastligt, nej, inte så. Jag är inte bara allergisk mot homofobin både som den visar sig i vissa kulturer men också i en del av den svenska frikyrkan. Jag är också allergisk mot uttalanden av typen "ingen kvinna skulle göra "det" (vad "det" nu är) frivilligt. Det jag vill och njuter av behöver inte vara det samma som det du vill och njuter av. Precis som med andra typer av njutningar. Jag gillar choklad men tycker att engelsk lakrits är för äckligt. Det ger mig inte rätten att säga att ingen människa kan vilja äta engelsk lakrits eller att det inte borde få förekomma. Det som däremot absolut inte får förekomma enligt mitt sätt att se det är tvångsmatning med engelsk lakrits (eller för den delen choklad heller). Håller vi oss där, i absolut frivillighet och lägger mer energi på vår egen och eventuella partners sexuella njutning än på att förfasa oss över vad andra kan vilja hålla på med tror jag att det skulle bli ett gladare samhälle.



Kommentarer
Postat av: Humlan

Mor är klok!

2009-08-18 @ 12:24:04
Postat av: Kerstin

Jag förvånas över med vilken "rätt" vissa sätter andra i bås. Varför måste man tvunget veta allt om alla? Tänk om jag skulle presentera mej med fullt namn, och så smälla på "heterosexuell" efteråt? För den nyfikenhet som finns för andra som kanske har en annan läggning, är ful, tycker jag. Varför har vi mer "krav" på att veta om annan läggning än om den vanligaste dvs man-kvinna? Det stör mej. Rörig kommentar; jag vet.

2009-08-18 @ 12:35:25
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Znogge

Där slog du huvudet på spiken och det rejält! Kloka ord!

2009-08-18 @ 16:29:38
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: imse

Tack för kommentaren hos mig!



Du har så rätt i det du skriver.

2009-08-18 @ 16:58:21
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Anki N

Tjillevipp!!

Jo men så är det ju, man har ju inte ens någon nytta av att bekymra sig över vad andra gillar o inte gillar i dessa frågor. Du skriver så klokt så. Läste ditt gamla inlägg där om ”mannens rätt att svälta kvinnan om hon inte vill” ibland blir jag lite mörkrädd när jag hör och läser hur andra kulturer har det och vilka konstiga saker som förekommer. Man vill knappast tro att det är sant, men de e de ju tyvärr. Man ska kanske tacka sin lyckliga stjärna att man föddes där man gjorde, men de hjälper ju knappast de som lever i det.

Kramiz Anki N

2009-08-18 @ 17:21:46
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: anne

Du skriver det inte, men självklart ska barn och hundar och ankor exkluderas ur denna frivillighet.



Något som jag kan ibland inse hos mig själv (och nu ska vi se om jag kan formulera detta) är att jag, speciellt när jag var yngre, föreställde mig att den av mig för stunden nyupptäckta vuxenleken, var alldeles ny för mänskligheten. Att just det nya och spännande uppstod just där och då, och möjligen att jag kunde hysteriskt fnissande och flamsande försöka få fram om kompisarna hade gjort detsamma.



Vad jag far efter med detta, är ju att exvis homosexualitet inte är en ny, modern förekomst som spridit sig över världen som en epidemi, som somliga vill mena, utan det har alltid funnits, säkert i samma utsträckning, men att man idag inte behöver juffla i garderoberna. Så även irakiska män har variit lika maskulina alt feminina i alla tider, som alla andra.



Det blev då en klok kommentar.

2009-08-18 @ 18:46:09
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Tanten

Jag tror inte att vare sig hundar, barn eller ankor är speciellt frivilliga i grunden.

2009-08-18 @ 18:59:56
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: anne

Så sant, så sant...



Det där med ankor kom från en italiensk film jag såg när jag var liten, jag fattade inte vad de skulle göra med den...

2009-08-18 @ 19:47:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: jayne

HÅLLER med!!!!!! Jag är jag... kvinna eller vad som så tycker jag som jag tycker. Stoppa mig INTE i ngt fack!!!!!



Ja du...jag är också stolt över sonen, men tycker det är hemskt att läraren inte tog vårt möte på allvar... pratade med sonen innan och frågade vad han behövde för hjälp... men.. alla små steg är viktiga steg!!!!



Kram

2009-08-18 @ 19:50:45
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: carina

Det är allt bra spännande att folk bara orkar bry sig om vad andra har för sexuella läggning.

Om jag vill hänga i tak kronan för jag njuter av det är det väl ändå min ensak.

Huvudsaken jag är med på och vill det.

2009-08-18 @ 20:30:20
URL: http://sinneskatten.blogspot.com
Postat av: Susanne

Godmorgon!!! Tittar in och önskar dig en varm och soligt dag. Kram Susanne

2009-08-19 @ 06:57:38
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: Bibban

Jag visste väl att du var klok som en bok...

2009-08-19 @ 09:02:00
URL: http://wwwtantbruncom.blogspot.com
Postat av: anne

Kommentar till dagens inlägg:



Man lär sig så länge man lever! :)



Går inte det heller..

2009-08-19 @ 12:29:59
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0