Tjejer och bilar

Ska vi vädra fördomar? Maken säger att det är bra att vädra sina fördomar ibland så att de inte blir unkna. Vem vill gå omkring med unkna fördomar? Inte jag i alla fall så nu vädrar jag.

Om en medelålders kvinna går in på en bilaffär, vad tror ni då att hon har för ärende?

a, Hon vill kolla in den senaste modellen av handskfack på den senaste modellen av den exklusivaste bilen bara för att drömma lite grann.

b, Hon vill vara ifred med sina egna tankar, fjärran men ändå nära stadens brus och larm.

c, Hon är intresserad av att köpa en bil.

Om du gissar c - varför jobbar inte du som bilsäljare?!? Du kunde få sälja en massa fler bilar till kvinnor än vad dina kollegor gör.

I går pratade jag med en nyskild kvinna på jobbet som insett att hon bara måste ha en bil för att kunna frakta sig och sina barn i. Hon hade varit runt på flera bilaffärer i staden utan att uppmärksammas av en enda säljare. På några ställen var säljarna mycket upptagna av varandra och på några syntes de inte alls. Känner jag igen det? Jajjemen. Jag visste vad jag var intresserad av för bilmodell till och med när jag som nyskild gjorde resan mellan bilhandlarna. Tji omöjligt! Dottern som var med vid ett av tillfällena fick ett feministiskt bryt och ställde sig och sa med stark stämma, mitt på golvet   att det var väl märkligt att ingen ville hjälpa hennes mor att få köpa en bil. Inte ens det hjälpte.

Det blev inte den bil jag hade tänkt mig. Jag hamnade på en bilfirma där ägaren kom fram och hälsade när jag klev in. Frågade vad jag var intresserad av, bad mig se mig omkring en stund och sen säga till när jag ville resonera. Han ville sälja en bil och då fick han det. Det var samme karl som fick sälja en bil till min kollega.

Varför ha bilaffär om man inte vill sälja bilar? Vore det inte enklare att starta en bokföringsbyrå eller tvättinrättning eller nåt om man verkligen inte vill ha kontakt med bilspekulanter?

Kommentarer
Postat av: anne

En bekant berättade om ett bankbesök. De tre männen som stod före henne i kön, fick frågan av den kvinnliga banktjänstekvinnan om de önskade råd angående penningplaceringar av banken. När det var bekantingens tur, fick hon inte denna frågan. Hon hade 300 000 kr just då som hon inte hade placerat någonstans.



Vad gör man? Ger sitt business till de som är intresserade och tar en seriöst antar jag..



Och detta är nu inga unkna fördomar! Det är verkligheten.

2008-08-06 @ 10:12:53
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Tanten

Näe, tyvärr är det väl så att fördomen som ska vädras är den att kvinnor inte köper bilar/inte placerar pengar/osv. I bland blir man lite less minst sagt.

2008-08-06 @ 11:08:34
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Som ensamstående kvinnlig husägare vet jag inte hur många gånger jag mött denna verklighet....;) Det är mer än tröttsamt.... Ibland går jag därifrån allmänt resignerad - men ibland "hugger" jag....;)



2008-08-06 @ 16:24:12
URL: http://enannanmamma.blogg.se/
Postat av: anne

Men när man reser med jobbet och transporterar sig mycket till vardags, då är inte ressuget på samma nivå, fast man behöver miljöombytet...

2008-08-06 @ 19:47:30
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

Glassen var mycket god! Extra gott med nygräddad våffla! ^^

2008-08-06 @ 20:02:06
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0