Hur gör man med handväskan?

Anne (och så går det ju inte att länka...) undrar till exempel i en kommentar om vi kände vår liftare och hur vi annars tordes låta honom sova över. Det är lite konstigt det där för jag är väldigt tillitsfull å ena sidan, å andra sidan är jag gravt misstänksam också. Det finns åtskilliga människor som jag aldrig skulle låta vakta min handväska. Allt som låter för bra för att vara sant tror jag är bluff. Folk som känns lite så där, släpper jag inte in på livet. Men i lägen där hela mitt omdöme säger att det här är ingen vajsing och det här är en det kan bli synd om, då känner jag mig faktiskt inte speciellt rädd utan kan göra en sån sak utan att tveka. 

Det konstiga är att jag inte kan förklara vad det egentligen är som gör skillnad. Jag antar att jag går en hel del på känslan men att det där vi kallar intuition ofta handlar om de små intrycken som är svåra att beskriva men som gör att vi vill agera på ett eller annat sätt. Jag har sällan fel i omdömet. Jag kan faktiskt inte komma på att jag blivit blåst eller fått något stulet av någon jag bestämt mig för att lita på men jag har heller inte tillbringat mina dagar (som är många vid det här laget) med att krampaktigt hålla i handväskan. (Där låter en tant lite självgod minst sagt...)



Ensam i bilen törs jag inte ta upp någon som sagt och lifta själv tror jag också att jag säger pass på. Så tror jag att det är, kolla noga upp vem du ska låta vakta din väska men låt dig inte förlamas av rädsla för människor så att du missar spännande möten eller så att du inte törs göra något bra för en medmänniska. Nu har tanten varit djupsinnig ett tag. Nu ska hon tvätta kläder istället.

Kommentarer
Postat av: anne

Nej, stulet har inte jag heller fått något jag litat på, jag hade alla gånger gjort samma sak som du. Däremot har jag upptäckt att människor jag trott jag varit vän med, visat sig inte alls vara det, åtminstone inte på samma villkor som jag, och det har lett till en ny sorts misstänksamhet. Men missa möten med intressanta människor, som med tanter av olika slag, det vill jag inte göra!!! :)

2009-05-01 @ 10:23:34
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Skogshuldran Titti

Man ska gå på "magkänslan", då brukar det bli bra!

Men handväskan, den slår man sannerligen "vakt" om!

Ha en fortsatt bra 1:a Maj!

2009-05-01 @ 17:21:39
URL: http://skogshuldran.bloggagratis.se
Postat av: Britt-Marie

Visst går man på "magkänslan" direkt när man möter någon. Oftast brukar man kunna lita på den.

2009-05-02 @ 08:07:48
URL: http://alicebm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0