Vad jag inte förväntade mig då

I en grå forntid, när Berlinmuren fortfarande stod kvar, åkte jag och exmaken till Tjeckoslovakien i en gammal folkvagnsbuss. Vi hamnade med denna på en hel massa ställen på tjeckisk landsbygd där man insåg att västturister inte var så vanligt förekommande. I en by där vi stannade för att äta satt tre trötta herrar inne på restaurangen och utanför sågs ett litet gäng grabbar. När vi parkerat försvann grabbarna som ett skott och sen fylldes haket av folk. Alla i byn blev akut öltörstiga och hungriga. Det kan ju inte ha varit som de var nyfikna tänker jag.

Nå, vi kom också till ett område med väldigt vackra grottor. Där mitt ute i ingenstans bland tjecker, tyskar och en och annan turist från övriga öststater deltog vi i guidade visningar. Helt fantastiska stalagtit- och stalagmitformationer. Vackert som bara den. Visningarna ägde rum på vissa bestämda klockslag. Vi insåg plötsligt att vi höll på att missa en som inte skulle gå igen förrän dagen därpå en eftermiddag. Hasta och brådska! Ångandes och flåsandes ställer vi oss längst bak i gruppen. Vi knatar runt och guiden tänder och släcker belysningen eftersom gruppen rör sig framåt i grottan. Man ser alltså inte sin grupp så jättebra och ganska andäktigt tyst är den också. Så kommer vi till en droppstensformation som ser ut som en önskebrunn direkt från en saga. I vattnet där ligger en del mynt. En och annan har önskat sig ett och annat.

Då hör vi från en liten blond ca fem år gammal tös:

Jeg ønsker meg et trekkspill!

Jag hoppas att hon fick ett!


Jag lägger in en bild som jag snott härifrån och hoppas att de förlåter att jag knyckt eftersom det är för att ni ska förstå att det är en resa värd att göras. Annars får de väl säga till. Macocha heter grottområdet om jag förstått saken rätt. Det var som sagt i en grå forntid.


Kommentarer
Postat av: Daniel

heh vilka goa reseminnen! ;)

2009-03-06 @ 11:11:36
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0