Titta TV

I går kväll zappade jag förbi Kunskapskanalen. Där var ett program som handlade om människor i kris på olika vis. Någon var sjuk och någon skadad och som sagt jag zappade så vad vet jag? I alla fall så sa man något spännande, som jag i och för sig har hävdat länge, men det är spännande att vetenskapen också hänger med. Optimism var en nedärvd egenskap. Om man gör det enkelt för sig var det (om jag förstod det rätt) ungefär femtio/femtio att vara optimist. Här kommer det spännande, sen var det så att barn lär sig att hantera saker utifrån hur deras mamma ser på tillvaron. För maxad optimism skulle man dels ha ärvt det genetiskt men också ha en positiv och optimistisk mamma. 

Vad skulle det då vara bra till? Jo, man hanterade t ex sjukdomsförlopp så mycket bättre som optimist. Varför såg jag inte det förbaskade programmet från början och varför somnade jag till så att jag bara har fragmentet? 

Det är mycket man ska fixa som mamma, håjaja, nå, skönt att det ändå får räknas som försent för mina kids. 

Kommentarer
Postat av: Daniel

å det ska kallas kunskapskanal?

2009-03-17 @ 10:26:48
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Annieverse

Ja! Det är skönt när vetenskapen hänger med, för en gångs skull ;-)

2009-03-17 @ 13:49:45
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: anne

Hmm...Intressant...Min mamma har och har haft allsköns krämpor och åkommor men utåtsett har hon haft en otrolig galghumoristisk inställning till det. Kanske kan jag tacka mamma för min obotliga optimism? Fast jag hade en kollega som sa "man ska inte vara så positiv så man blir dum"...HON såg problem i sgs allt.

2009-03-17 @ 16:10:58
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0