Maten är halva födan

Med ett öga på tv:n läser jag kommentaren om hemtjänst till en svärfar som inte riktigt fixar det här med maten. Visst är det lite märkligt men när jag var barn hade jag en kompis, eller henne har jag ju kvar, vars farmor bodde i en tillbyggnad på deras hus. Till den farmorn kom det allt som oftast en hemsamarit som hjälpte henne att gå till affären och sen hjälpte henne att laga den mat hon helst ville ha. Riktig mat lagad på riktiga råvaror. Visst är det konstigt att vi inte har råd med sånt idag. 

För svärfar är det lådor fraktade från Samhall i Sala som gäller. Hemtjänsten kommer dit men riktigt vad de gör vet jag inte. Usch nu är jag elak men inte verkar de städa så där vanvettiga mängder och som sagt ibland stoppar svärfar in sin låda själv i mikron och ibland gör de det. Inte har det tid att slå sig i slang heller just. Nog är det konstigt att samhället blivit så mycket fattigare nu än vad det var då på sjuttiotalet. Då minns jag att det fanns servicelägenheter också för ganska krya åldringar som ville ha närmare till lite hjälp, lite tilltittning och möjligheter att ibland kunna gå till en matsal och få lagad mat serverad. Konstigt att vi inte har råd med det nu längre.

Det verkar finnas så konstiga och fåniga regler för vad hemtjänsten kan göra också. Städning var tredje vecka är det som gäller. Städning kan man heller inte få i mer än två rum och kök. Råkar man bo kvar i tre blir det tredje ostädat. Det går inte att växla heller och byta det sista rummet så att det blir ett tag med dammsugaren var sjätte vecka. 

Kommentarer
Postat av: Anna

Lösningen borde vara enkel.

Här där jag bor finns det massor med människor som lever på socialbidrag. Dom går hemma hela dagarna och verkar vara nöjda med det. Inte alla, självklart. Jag tycker att om man ska få kvittera ut ett socialbidrag år efter år så borde det krävas en motprestation, tex att hjälpa äldre människor med sånt som hemtjänsten inte hinner, gå ut med äldre, fika med dom etc etc.

Det borde göra väl för både äldre och bidragstagare, alla vill väl känna sig behövda ..?



Kram och ha en bra dag

2009-03-01 @ 12:44:05
URL: http://ventillera.blogg.se/
Postat av: anne

Nää...Det är så man vill gråta! Varför är det så!?! Jag undrar tamefan om det inte är läge att inför Lean inom äldreomsorgen? Kanske skulle jag bli dess första fanbärare?

2009-03-01 @ 12:47:58
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härligt att ha hittat en tant till... du har tagit upp ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, har gamla föräldrar och då blir man påmind om hur såbart allt är... tack för titten

2009-03-01 @ 15:05:36
URL: http://wwwtantbruncom.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag har varit igenom eländet med min mamma som glömde att äta. För att få ordning införde jag en kontaktbok/loggbok där hemtjänsten med datum och klockslag skrev vad de gjort och vem som varit där.

Det fungerade utmärkt till ömsesidig nytta!

Visst var det bättre förr när barn och gamla fick leva i gemenskap och trygghet på hemmaplan i st.f. på dagis och på senilis bland utbytbara främlingar.

2009-03-01 @ 15:15:42
Postat av: TT

Tragiskt är vad det är och har blivit!

I andra länder tar man hand om sina äldre med vördnad, här ska dom bara förvaras.

2009-03-01 @ 15:48:34
URL: http://tyratok.blogg.se.
Postat av: E

Ja, det är sorgligt det där. I jönköping där mina morföräldrar bor har de köpt de tjänsterna privat, de städar överallt och fixar men till samma pris.



Tack kära du för dina peppande kommentarer, uppskattar det enormt mycket ska du veta. Och ja, det är lustigt det där hur vissa saker slår så hårt...Stor kram

2009-03-01 @ 20:53:47
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Annieverse

Servicelägenheter för tämligen krya seniorer finns fortfarande, min pappa bodde i en sån de sista månaderna av sitt liv. Han uppskattade framför allt den sociala kontakten, alla som bodde där var ju äldre och tog gärna kontakt med varandra. Och så fanns det en värdinna som såg till att nya kom in i gemenskapen, hon höll lite koll på att alla mådde väl. Alla kommuner borde ha denna typ av boende. Jag tror behovet bara kommer att öka.

2009-03-02 @ 08:22:29
URL: http://annieverse.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0