Kan jag ha drömt?

Näe, inte trots att det var så tidigt och sömnigt. Jag åkte tåget i morse. det som går strax efter sex. När vi åkt ett ganska långt tag stannar tåget. Tågmöte säger en röst i högtalarna. Ur lokförarhytten kommer en lokförare som med bestämda steg går mot toaletten. Sen kommer det inget tåg. Kvinnan försvinner in i hytten igen och så går tåget. Var det så att vi stannade till för att lokföraren behövde gå har hon min fula sympati, apsolut. Det är gravt störande att vara nödig. Bättre en lokförare som kan koncentrera sig på jobbet men jag har aldrig sett det förr. Brukar ni tågmöta "spöktåg" när ni åker tåg?

Sen kunde jag inte somna någonting idag. Trist, jag iakttog mina medresenärer i stället. Jag föreställer mig vad det jobbar med och lite så där som man gör (i alla fall jag). De fyra som orkade prata i arla ottan gjorde jag kommunanställda. Äldreomsorgen tror jag bestämt att jag bestämde. Kvinnan som åker nästan varje morgon med samma tåg är lite svårare. Hon läser ofta, går från tåget med ganska raska steg men hon har lite otur för hon ser så sur ut i grundläget. Förmodligen handlar det om gravitation kinder och mungipor är lite nertrillade. Här känner jag att det kan vara läge att jobba på sitt egna skrynkel. Jag vill ha gladrynkor jag. De där bekymmersrynkorna mellan ögonbrynen skulle jag kunna hoppa över.

Det är lite märkligt hur lätt man bildar sig en uppfattning om människor bara utifrån hur de ser ut, hur de klär sig och kroppsspråket. Jag menar hade jag bara sett kvinnan ovan en gång på tåget och när hon åkt ensam hade jag bestämt mig för att det var en surpuppa. På samma sätt gör man ju också med människor man möter i andra sammanhang. Man bildar sin en uppfattning och det är ett ögonblicks verk att göra det men tänk om man hade helt fel. Tänk om de sen liksom lever upp till mina förväntningar. Om jag utifrån detta snabba "sorterande" fortsätter att sortera och bara ser det som stödjer min bild. Det tål att tänkas på en morgon då jag ännu är ensam på jobbet och det inte händer så mycket. Å andra sidan tror jag att det är vad man gör, som i grund och botten ett flocklevande däggdjur bara med skillnaden att vi kan reflektera över det och det kan nog vara nyttigt ibland.

Kommentarer
Postat av: anne

På ett möte för ett antar år sedan, tog jag mig en titt på kollegorna på motsatta sidan av det stooooora mötesbordet. Det var inte långt ifrån att jag exploderat i olämpligt asgarvande, för där satt de alla med gravitationsrynkor och/eller surpuppsrynkor runt mun och näsveck! Ligger dessa veck för en, så ska man nog ta och anstränga sig för att motverka det intryck de ger.



Sv. Angående de rosa passen, så visst fungerar de alldeles utmärkt, OM man kan få ett! Är man inte svensk medborgare så är det kört!

2009-07-17 @ 09:37:34
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Herta

Tågmöten har jag varit med om många gånger.

jag har också haft många spännande samtal med människor på tåget, människor som jag mött en gång i livet, just där och aldrig mer. Det är så spännande, kan vara kul och kan vara intressant att träffa en människa, man har inget speciellt för sig utan samtalet får dra iväg. En stund att leva på ett tag.

2009-07-17 @ 11:08:26
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: marma

Möten på tåg kan ge en hel del. För en del år sen började jag läsa esperanto pga en entusiastisk medmänniska på ett tåg - så kan det bli!

Kramar/marma

2009-07-17 @ 15:52:04
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: carina

Här har du en som ser ut som jag vill mörda hela världen enligt somliga, men de som ser känner mig vet att jag är en glad prick trots mitt sura yttre!

Att mina rynkor drar sig neråt måste bero på generna är nog från ett surträsk .

Sänder mina glada sommarhälsningar till en skojsig tant!

2009-07-18 @ 08:56:10
URL: http://sinneskatten.blogspot.com
Postat av: Anki N

Jag vet knappast vad tåg är…hummm Men Du bor nästan på dem ju!!!!

Det där med att bilda sig en uppfattning om en människa bara genom att se den – är rent livsfarligt o ofta blir det en fel bild. Förr gjorde jag så där ibland, men så upptäckte jag hur fel det kunde bli o då ändrade jag på mitt omdöme om folk jag inte kände och funderade lite på hur andra uppfattade mig. Jag menar vi alla är ju i olika sinnesstämningar vid olika tillfällen.

Något som alltid glädjt mig är att folk ofta tyr sig till mig ute. Det har hänt att jag varit barnvakt på tåg, passat väskor, folk kommer fram och pratar eller börjar prata i kasskön osv, kanske ser jag ärlig o snäll ut…hihi. Ja hur som tycker jag det där är kul, att jag inte skrämmer vettet ur någon. Fast de finns nog tillfälle när jag har en annan attityd utåt o folk går omvägar, vem vet?! Vi förmedlar säkert olika signaler till vår omgivning efter hur vi själva är i lynnet just den dagen. Däremot möter man folk då och då som man direkt känner (efter att ha pratat o så alltså) att man inte passar ihop, man är helt enkelt för olika för att få det att fungera. Ibland träffar man folk som man knappast kan vara utan sedan. Allt stämmer till 100%.

Jösses förlåt, ska inte sitta här o skriva hela dagen…

Kramiz Anki N

2009-07-18 @ 09:03:34
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: jayne

Ha ha ha ha ha...SÅ rätt... så rätt-- Jag har undrat över hur JAG ser ut... vad tror folk om mig?

När min systerdotter var här så undrade hon HUR jag kunde gå på jobb i linne och "mysshorts"... skulle jag inte ha andra kläder på mig? Typisk förskollärare,,, men nej så klädde sig inte henns fröknar. Ha ha ha..

Jag älskar också att titta på folk och gissa... älskar att sitta i folkhav och bara titta... njuter av det.

Surpuppa vill man iNTE se ut som.. så nu blir det mun och ögongympa... ha ha ha ha

2009-07-18 @ 09:40:19
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: jayne

Uthållighet är inte min grej heller...i vanliga fall... så jag är STOLT över mig själv just nu.. varje dag sedan onsdag den 8;nde har jag haft min Abtronic över magen och "tränat"....wooohooo....SKA hålla detta... för att bevisa att... ja.. Jga tror ju inte att det ska funka... så är det. Vi får se.

2009-07-18 @ 13:34:31
URL: http://jayne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0