Det regnar i Sundsvall

Jag har sandaler. Det är bra. Vattnet rinner ur. Annars händer det inte så mycket. Konstigt nog känns det som den där sista sega veckan innan semestern, ni vet. Den som bara pågår i alla evighet och som fylls av segt och trist. Det är märkligt. Jag ska inte ha semester förrän i mitten på augusti och förresten så hade jag nyss två fantastiska veckor i Argentina så varför jag känner mig så den här veckan verkar lite märkligt. Det kan vara något som ligger i luften. Det är många som ska iväg från jobbet till veckan. Måhända är känslan smittsam.

Jag läste om hur en professor dömde ut den hälsobringande effekten av spikmattor på DN idag i alla fall. Han sa att det bara var placebo. Själv har jag ingen aning, så kan det säkert mycket väl vara men det ska man å andra sidan inte underskatta. Sen snurrade mina tankar vidare till hur man skulle testa det vetenskapligt. Vanligen gör man väl så att man dubbelblindtestar för att kunna "dra av" placeboeffekten. Alltså ger folk piller utan att vare sig de eller de som delar ut medicinen vet vad som är på riktigt och vad som är "sockerpiller". Hur i fridens tider ska man kunna göra det med en spikmatta?!?  Man borde ju märka om man ligger på en eller om man bara ligger på ett vanligt liggunderlag typ. Det måste vara svårt att bortse från den starka tro som människor har på diverse i en sådan undersökning. Själv tror jag stenhårt på broccoli, jordgubbar och kärlek som hälsobringare.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Och på väägen dit..../Herta

2009-07-09 @ 17:29:33
Postat av: Anonym

Vad det skvalar när man skall ta sig in och ut från Kvantum i denna stad...

2009-07-09 @ 19:59:53
Postat av: Suss

Smart med sandaler när det ösregnar, det ska jag komma ihåg.

Sen funderade även jag på det där tjafset om spikmattorna. Det spelar väl ingen roll om folk mår bra, låt dem ligga där. Jag skulle gärna vilja prova. Kan jag suggerera bort axelvärken är det rena rama vinsten.

2009-07-09 @ 22:59:38
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: anne

Jag är mycket för vetenskapliga bevis, men vad gör denna matta för skada om folk upplever sig må bättre? Klart, påstår man att den kurerar ADHD och cancer, då har man passerat alla gränser, men säger man att den lindrar smärttillstånd och sömnproblem, så är det väl bara att tacka och ta emot. Att en mattillverkare tjänar storkovan, ja, han är väl bara att gratulera!



Man kan ju mycket väl tänka att plasttaggarna och den smärta de orsakar frigör kroppsegna endorfiner, precis som efter en förlossning; vem klurar på smärta när ungen precis ploppat ut...

2009-07-10 @ 12:37:27
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0