Borde både det ena och det andra

Men jag tror jag struntar i det. Jag har förberett lite middag till Lilleman som lovat förgylla min tillvaro en smula i afton. Skumt det där med barnen, inte trodde jag att den där förälskelsen man kände för dem när de var nyfödda skulle hålla i sig så. Kollar jag foton på dem så blir jag alldeles varm och fånleende. Att en fot i storlek 42 kan vara lika söt som när den var nyfödd det är synnerligen skumt. Inga andra fötter än mina barns är söta, jo bebisfötter också. Hur kär jag än är i maken kan jag inte säga att hans fötter är söta. Han har fötter, jag kan fila dem, smörja dem och massera dem men söta...

Partypuddingen står klar och ska få en sväng i ugnen när han kommer. På dagiset där de gick barnen kallades rätten för festgratäng men hos oss har det blivit partypudding. Kanske skulle jag plita ner alla såna recept på skum "specialmat" och göra en receptsamling till dem. Jag antar att alla familjer har sina speciella rätter eller sätt att göra som inte står i någon kokbok och skulle det stå i en kokbok så går det ändå inte att hitta eftersom det bytt namn på resans gång. Jag antar utan att provat googla att partypudding skulle kunna ge helt andra träffar än den pastagratäng jag lagar.

Min mamma lämnade efter sig en hel del kokböcker med noteringar. Det känns märkligt viktigt att veta vilka pepparkakor som är de "rätta" till julen även om det är många år sen jag iddes baka några. Något som jag önskar att jag visste är hur man egentligen ska göra skorpor så att de blir riktigt bra. Juläggstanningen har vi med år av träning fått snurr på lillebror och jag, och jag har experimenterat mig fram till risgrynspudding så den blir som den ska vara och smakar så där vidunderligt gott med hjortronsylt och vispgrädde. Lilla Humlan vill veta hur den "rätta" sortens fiskgratäng ska göras och det finns massor av sånt. 

Jamen det ska jag göra, bara jag får tid. Mat är också ett kulturarv. Bara jag får tid och lust ska det bli receptskrivning med historia vare sig de vill eller inte, kidsen. Men först partypudding med Lilleman.

Kommentarer
Postat av: TT

Precis så tänkte jag att jag skulle göra, en kokbok var till ungarna med mina recept.

Men så blev två av dem vegetarianer och den tredje lagar godare mat än mej!

Å andra sidan höftar jag en hel del så det kanske inte hade lyckats i alla fall.

Men en god pastagratäng har jag uppfunnit i alla fall! :o)

2009-01-13 @ 18:45:27
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Låter mysigt med hembesök! Visst är maten en viktig del av vårt kulturarv.

Glad blir man också när ungarna ringer och frågar "Du mamma hur gjorde du "det eller det"..då känner man att de uppskattade maten.

Fast receptbok får jag nog aldrig gjort någon...

2009-01-13 @ 20:42:29
Postat av: emelie

jätte snygg blogg =) Vad hittar du på ikväll då? =)

2009-01-13 @ 20:46:49
URL: http://loneley.blogg.se/
Postat av: anne

Vad har du i din partypudding? Jag samlar på nya idéer som är väl beprövade av andra! :)

2009-01-13 @ 21:44:19
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag funderade också på att göra "Mammas receptsamling" till mina killar när de flyttade hemifrån för nåt år sen. Men innan jag blev färdig till det var de hemma och plockade ur recept min pärm med jämna mellanrum. Nu hittar jag aldrig nånting själv utan måste ringa till båda killarna och fråga efter recept... Stön! Så jag rekommenderar dig att ta tag i detta I TID!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0