Valfrihet

Jag har varit duktig i dag igen och gjort lite mer på min lista. Försökt få tag på min frisör för att boka tid till exempel men inte har han ringt tillbaka inte. En annan sak jag gjort är att försökt boka tid på hälsocentralen för att få mitt horn kollat. Nu är det så vist ordnat att man på min hälsocentral kan välja sig en doktor. Min doktor är på semester. Jag har egentligen aldrig valt honom heller utan det var mest för att jag bodde där jag bodde han blev min. Det är jättebra med en egen husläkare, det tror jag säkert. I alla fall borde det vara det om man ofta är sjuk eller har någon åkomma där det kan vara bra att patient och läkare lär känna varandra lite. I mitt fall är det inte så. Jag hade halsfluss för en sisådär fem år sen fast det var nog inte halsfluss trots allt för en par tre år sen hade jag blinkhinneinflammation och så har jag varit drabbat av något som skulle kunna vara rosfeber fast det kan man inte så noga veta heller. Mot det sistnämnda fick jag i alla fall en kur penicillin. Jag fick någon salva för ögat också så helt lottlös har jag inte varit.

Nå, jag tror ganska säkert att jag har en fettknöl. Inget akut eller särskilt besvärande heller. Inte är det så att jag direkt tror det har något egentligt samband med min tidigare sjukdomshistoria heller. Jag tycker inte ens att det är speciellt genant. Vecka 43 kommer jag att vara tvungen att sitta i telefonkö varje dag i flera dagar mellan åtta och nio på morgonen för att tala direkt med min doktor.

Nu kommer vi till min tanke för dagen. Skulle det inte vara vettigt om sådana som jag kunde får gå på en överbliven tid, vid tillfälle till en ledig läkare vilken som helst? Varför ska jag proppa igen systemet med fnuttigheter. Jag vill ha ett ickevalsalternativ helt enkelt. Första lediga tid som inte behövs för akuta saker. Jag bokar gärna hos en sköterska eller sekreterare eller på nätet. Det är inget fel på min farbror doktor, inte alls men det här känns som ett slöseri med både hans och min tid. Dessutom kommer jag säkert att hinna glömma det åtminstone någon av dagarna i vecka 43.

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Håller med dig! Införandet av smidighet inom sjukvården hade varit till stor nytta för både vårdsökande och personal.

2008-09-24 @ 08:20:46
URL: http://enannanmamma.blogg.se/
Postat av: anne

Men..ett "horn"? I pannan eller..? ;)

2008-09-24 @ 21:20:59
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0