Kvällen med Majros

I dag har jag dåligt samvete. Jag har också en massa groggvirke i kylen tillsammans med Majros spenatlasagne. Majros är en avgjort mycket bättre värdinna än jag även när hon är bortbjuden. Hon hade med sig en massa gottis och kockade dessutom men gick hem innan isen blivit till is. Man ska nog låta bli att frosta av frysen. Alltså fick hon inga goda tranbärsdrinkar. Lite båtöl och limoncello hann jag hälla i henne men sen skulle hon hem för att kolla sitt korsstyngsbroderi. Hon hade varit på Kupan och inhandlat ett påbörjat sådant. Innan hon gick hann vi med att läsa Stoff & Stilkatalogen också. Lite fundersam kan man bli över oss...

Naturligtvis blev det en hel massa surr också. Pappor, svärfäder, ungar, resor, stora och små katastrofer. En del intressanta heminredningsidéer hann vi med mellan sömnaden och kärleken. Det där med kärleken är en konstig sak. Jag är så fascinerad att den håller i sig så. Lite häpen kan jag konstatera att efter ett år som gift, efter att ha känt mannen i fråga sen tidiga tonåren, efter ett sex år långt förhållande blir jag fortfarande stolt och glad när jag tittar på maken och konstaterar att "det där det är min man". Märkligt men rätt underbart.

Närmare mitt i natten ringde min Humla. Gammelhunden, en golden har börjat bete sig helskumt. Han morrar och vaktar mat. Inte bara mot unghunden utan även mot matte och husse. Han är nio år nu och har alltid varit det snällaste djur man tänka sig kan. Svårt att veta vad som händer speciellt så här på avstånd. Förmodligen har han ont någonstans eller så är det synen eller något annat som gör att han känner sig mer i behov av att säga ifrån. I natt skulle de åka på akuten för att plåstra om ett finger som kommit i vägen på Humlans sambo. I dag ska de till en veterinär de känner och prata med honom om vad det kan handla om och vad som eventuellt måste göras. När jag tänker den tanken till punkt vill jag bara gråta. Vår fina goa Bubbeskrutt. Hunden med sammetsöron och gladsvans. Det tunga huvudet i knäet när man sitter någonstans, de bruna kloka ögonen och det där höjningarna av ögonbrynen han gör när man pratar med honom. De där sammetsöronen har hört mycket och torkat många tårar, han har varit med genom skilsmässa och tonårstid. Näe, fy inte tänka färdigt nu. Det där med att måla porträtt på väggen... Det kan ju bara vara så att han har ont i sina klena höfter och att det finns piller som hjälper.

Kommentarer
Postat av: *P*

Märkligt... Jag tänkte de där tankarna om min softie imorse. Han är drygt 14 år. Tunga tankar som jag inte vill tänka.

2008-09-13 @ 10:20:22
URL: http://pbloggen.wordpress.com/
Postat av: Tanten

P: Usch, det är verkligen inte vad man vill fundera på även om man är så medveten om att dagen kommer att komma redan när man står där med den lilla valpen. Just nu känns det som om att det aldrig mer blir hund vare sig jag lyckas pussla ihop livet så att det skulle fungera. Det är så hemskt att behöva ta det här beslutet. Nu var jag där igen med porträttmålningen på väggen.

2008-09-13 @ 10:48:39
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: anne

Kanske är det inget allvarligt? Vi får hoppas att han behöver något smärtstillande bara, så gammal är han ju inte...

2008-09-13 @ 12:10:41
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Åh.. jag hoppas och tror att veterinären kan förstå vad det är han vill "berätta" och varför!

2008-09-13 @ 16:04:54
URL: http://enannanmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0