Finfina bortförklaringar

I dag har jag genomlevt att behöva höra Per Gahrton förklara hur det kom sig att han återfanns efter en bilolycka med narkotikaklassade sömnmedel i blodet och med passerad promillegräns därtill. Det jag mest funderar övernär han berättar om sin tupplur på eftermiddagen och hur han sen smygdruckit starköl i väntan på polisen är provade han aldrig att dra historien högt för sig själv för att höra hur det lät innan han drog den offentligt. Jag menar i det läget skulle jag hellre vilja att folk tog mig för en fylltratt en en komplett dumskalle. Varför köra bil överhuvudtaget om man trattat i sig sömnmedel en stund innan vare sig man känner sig påverkad eller inte. Att dessutom ge sig till att smygdricka starköl innan polisen kommer till olycksplatsen för att utreda det hela verkar synnerligen dumt. Man tycker att han borde insett att han skulle framstå i en betydligt bättre dager utan öl. Om han nu inte kunde låta bli varför dricka den i smyg? Hur dumt det än verkar med att dricka öl i det läget skulle ett vittnesmål om att han druckit ölen efter olyckan inte varit så dumt för honom att ha. Jamen hur tänker han?

Ett annat exempel på dumma bortförklaringar är väl plastikkirurgen i Malmö och hans långa och fantastiska förklaring till hur det kom sig att hans sperma hittats i dåvarande svärdotterns slida efter att han sövt henne för hårborttagning. Bara den delen låter ju som nåt! Sen bara fortsätter det med prostata som gör att han måste onanera, bristande handhygien (!), för trånga handskar och jag vet inte vad. Hur orkar man hålla ansiktet i behåll om man är försvarsdvokat i ett sånt mål? Varför lyssnade inte plastikkirurgen själv en stund på vad han sa och hörde hur orimligt det låter?

Det jag som i allt dumt funderar på är: när blir bortförklaringen mer pinsam än brottet? För i en hel del fall av den där sorten måste de väl rimligen inse att det inte är så stor chans att de blir frikända. Skulle till exempel en sån som jag ens mer än rycka på axlarna om Per Gahrton sa att han hade problem med spriten och nu sökte hjälp? Knappast. Jag skulle inte tycka att det var ok att köra rattfull men det skulle nog passera i ett allmänt "men det är väl för bedrövligt". Jag skulle vara upprörd över att en läkare utnyttjade en patient på det sättet det skulle jag men jag tror jag skulle vara lite mindre upprörd om han åtminstone inte förolämpade alla inblandade med att dra en så dum historia.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0