Tunnbröd

På vägen ner hit till södra Sverige passerade jag ett tunnbrödbageri. På skylten utanför står det att man får sex påsar för en hundralapp så jag svänger in. Det brukar jag göra om de har öppet. De sorgliga Skogaholmswannabetunnbröden som ligger i bröddisken är är i allmänhet så gamla dessutom att det inte känns som stor mening att äta. Däremot hittar man ibland nåt Gråbröd (di kallart) som är ett hårt tunnbröd som är sanslöst gott och som man (jag) inte hittat någon annanstans.

Tillbaka till min handlande. Kortläsare de har de inte det vet jag för det har jag frågat en annan gång men det gjorde ju inget i går för i min plånka fanns det en hundralapp det visste jag för det hade jag sett. Stannar alltså bilen fram med plånkan gör en snabb okulärbesiktning av kontantinnehavet och finner att min hundralapp gulnat och blivit bara femtio kronor. Skumt men sånt som händer tänker jag och bläddrar vidare bland gamla kvitton. Där mellan Ica och Teknikmagasinet ligger en ledsen tjuga också. Jag går in i butiken.

I butiken/cafét står en karl och steker pyttipanna. Hej säger jag och han tittar upp. Jag säger som det är att den hundralapp jag hade bara var en femtiolapp och en tjuga och säger vidare att jag vill ha så mycket mjukbröd jag kan få för slanten. Han skjuter över de påsar han har på bänkskivan och tar mina sjuttio spänn. Tack o hej säger jag och går ut till bilen igen. I en hundgård utanför ligger en stövare på hundkojetaket och spanar på mig med ett öga.

Det märkliga med hela historien är att ingen av dem under hela tiden säger ett ljud. När det gäller jämten i butiken gör det inget tvärtom får det mig på ett konstigt vis att känna mig hemma. Inget onödigt prat, inget fjantande servicejamsande. Ett trivsamt flin i mungipa och ögonvrå räcker bra. Vi är överens och det räcker. 

Det märkliga var egentligen att det var så varmt att stövaren inte skällde - det var skumt.

Kommentarer
Postat av: anne

Vilket brödköp! Det var inte i Funäsdalen tro? Fast där brukar de säga något.



Annars låter din plånbok som min. Min frissa sa häromdagen (hon gillar min plånbok, vill ärva den när jag är klar säger hon) att "den där får du ta och tömma!". Jag hade ju precis gjort det... Hmm.

2008-07-05 @ 19:16:21
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Evilin

Haha, vad härligt!

Gott med tunnbrö också...

Vilken fin bild förresten!

2008-07-05 @ 23:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0