Dagens fikasnack

I dag på fikat på jobbet pratade vi om Pridefestivalen. Den lilla (extra lilla i semestertider) arbetsgruppen kunde konstatera att i medierna var det mycket nu om hur homosexuella är. Det är en köpstark grupp och de vill ha ditten och datten säger man på nyheterna. En tanke som slår en är att man aldrig hör talas om några fattigbögar till exempel. Antagligen beror det väl på att vi inte riktigt är framme ännu med att vara så fördomsfria som vi vill tro att vi är, detta att vi så gärna klumpar ihop de homosexuella i en enda grupp som alla vill samma sak, tänker jag. Jag antar att man förutom den sexuella läggningen kan vilja väldigt olika saker och ha helt olika ekonomiska resurser.

Jaadå, jag klumpar också ihop folk. Jag sätter också etiketter och generaliserar, alldeles hejdlöst ibland, men det var på nåt konstigt sätt lite skönt att vi kunde sätta upp den spegeln framför oss och inse att det kanske finns en annan sanning också, eller en hel massa sanningar säkert. Ibland är jag riktigt förtjust i mina arbetskamrater. (Och jodå, ibland rent av måste man generalisera och se grupper med gemensamma intressen för att kunna påverka verkligheten så att den blir bättre men...)

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Tack återigen "Tanten" för dina kloka inlägg!! Visst är det viktigt att reflektera över många, såväl attityder som fördomar och generaliseringar som förs vidare och förstärks inte minst av media!

2008-07-25 @ 20:03:20
URL: http://enannanmamma.blogg.se/
Postat av: anne

Egentligen högst egendomligt att man ens framställer homosexuella på detta sättet, säljer det fler lösnummer eller vad? För vem tror på att det skulle vara så ?

2008-07-25 @ 20:55:50
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0