Att vädra en fördom

Min man säger att man ska vädra sina fördomar. Han är rädd att de kan börja lukta unket annars. Nu ska jag vädra en fördom jag har om Västsverige. De har lite konstig humor i de trakterna. Antingen är det som bonkomik eller så tittar de på en som om man vore ett ufo när man försöker göra sig lite lustig. Ett kul skämt eller en fånig kommentar som hemma förstås som det tas påfallande ofta för högsta allvar söderöver och framförallt sydväst. Redan i mellansverige börjar det. Sen kallar de en för "Damen" och "Ni" i affärerna. Det gör ju ofelbart att man ser sig omkring efter den dam de pratar med för dam har jag då aldrig varit. Flicka och tjej var jag en gång minns jag och kvinna, tant och kärring beroende på humör men "dam" njaäe, det tror jag då inte. "Ni" känns lite malplacerat också om jag inte är några stycken är man ett barn av sextiotalet så är man.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0