Jullov

Nu har tanten tagit sig jullov. Det känns så fantastiskt skönt så ni anar inte. Gårdagen tillbringades i huvudstaden där min fackliga kollega och jag satt och väntade på centrala förhandlingar. När företag måste säga upp personal finns det två sätt att se på det som en klok man sa. Antingen kan man se de som kompetens som går förlorad eller som en kostnad som ska kapas. Behöver jag säga vilken variant min arbetsgivare är. Löftet om fokus på att hjälpa personalen till nya jobb som till och med gick ut i pressreleasen visade sig vara att bjuda in arbetsförmedlingen till en information på arbetsplatsen och att man följer kollektivavtalet och anmäler oss till TRR. Håjaja.

Det är klart att kollegorna är besvikna. Grymt besvikna. Någonstans tror jag att alla har haft ett visst hopp om att det skulle komma ut någon god vilja ur detta. Konstigt eftersom vi ju inte sett skymten av någon under hela resans gång. Till och med jag som trodde att jag inte hade något hopp var arg och ledsen som bara den i går. På Arlanda tog kollegan och jag en öl och satt som fågelholkar. Ibland svor vi till en ramsa, sen var vi bara tysta och under hela tiden spelades Ramones "Sheena is a punkrocker", sju gånger. Känsla var helt overklig. Idag känns det bättre igen. Alla gulliga kollegor som säger saker som "bra jobbat" och "vad ni har slitit". Jag är lite kär i bland i mina kollegor ibland.

Nu känns det som att vilan och julledigheten ska följas av att vi jobbar med projektet "starta eget". Lyckas vi kommer det att bli bra. Misslyckas vi kommer vi ändå att lära oss massor och nu behöver vi inte dela vårt fokus mellan förhandlingar och elände och framtiden utan kan ägna våra tankar åt framtiden i stället, helt och fullt. Både med eget jobbsökande om uti fall att och i projektet. 

Nu ska jag slå upp en pilsner åt mig. I morgon ska jag försöka göra lite jul. 

Kommentarer
Postat av: Irrhönan

Usch, vilken pärs.



Skönt med jullov...

2008-12-19 @ 19:11:48
Postat av: Britt-Marie

Hoppas pilsnern smakade bra. Nu kan det bara bli bättre!

2008-12-19 @ 19:39:22
URL: http://alicebm.blogg.se/
Postat av: anne

Men då har ni slutligen fått klara besked! Inga mer halvkvädna visor och falska förhoppningar!



Drick pilsner du! Julen fixar du i ett nafs; ett gäng hyacinter och nejliksapelsiner. Maten kan köpas färdig mer eller mindre, och med en vacker dukning och levande ljus är saken biff!



Du har jobbat bra och kommer att jobba bra, det är jag helt övertygad om.



Kram på dig!

2008-12-19 @ 20:25:49
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Tanten

Förutom rara arbetskamrater har jag gulliga bloggkommentatorer. Det ni!

2008-12-19 @ 20:28:20
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Lena L

Av öl blir man stark och glad. Låt nu "skiten" blåsa förbi och unna dig två veckor i total frihet från alla jobbbekymmer. Se fram emot många julklappar för tomten vet hur snäll du varit mot alla under året.

2008-12-19 @ 20:31:54
Postat av: anne

Jag har gjort något töntigt! Anmält mig till en whiskeytävling...Det var inte så många med, så sannolikheten är hyfsad för vinst! Jag fick för mig att du KANSKE är sorten som gillar whiskey...Om inte annat kanske du behöver litet just nu..

2008-12-19 @ 20:45:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: CAT

Hoppas du får en bra helg!

Kram

2008-12-19 @ 21:47:28
URL: http://catmalou.blogg.se/
Postat av: TT

Jag har ju inte varit med från början här... men det verkar som om det inte varit alltför roligt.

Hoppas du landar på alla fyra och kommer vidare!

2008-12-19 @ 22:16:24
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: carina

Hoppas att ölen slank ner och att den var god.

Och ta nu ledigt med stort L .....

2008-12-20 @ 08:43:48
URL: http://sinneskatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0