Jag mötte tomten

Nu är jag nere i Söderhamn för lite lugnande armhålesnus... SJ ville inte som jag, framförallt ville de ha en massa betalt så det blev bilen. I trakten av Ånge sprang där en hund på europavägen. En jämthund var det och nåt vidare trafikvett hade den inte heller. Jag stannade och försökte locka till mig den men den sprang bara runt och vidare. Ett samtal till polisen visade att de visste om det men det är ju inte någon vidare hjälp egentligen att polisen några mil bort vet att det springer en lös hund på vägen... 

Turligt nog stannade det en timmerbil också med en chaufför som hade resurser i form av en smörgås. Smörgås var tydligen vad en rymmande älghund var sugen på efter rymning och lite av husse ej sanktionerad älgjakt. Med mackans hjälp fångad chaffisen jycken och sen var det till att leta telefonnummer. Först läste vi fel på halsbandet och jag hamnade hos en mycket häpen kvinna som bodde i Vetlanda. Hon hade ingen hund sa hon, framförallt ingen som kunde tänkas vara i Ångetrakten. 

Tänk vad en lite siffra kan göra skillnad för vid nästa försök svarade en glad husse som sa: Var är ni? Jag är där om fem minuter. Det var han också. Kanske hunden också var på väg hem och det hade funkat att bara varningsblinka åt bilister som kom men det kunde man ju inte veta. Hundar är lite dåliga på att berätta vart de är på väg och som sagt dåligt trafikvett hade den hunden. Han zig-zagade över vägen som var isig och moddig och med en hastighetsgräns på en nittio i alla fall.

När hussen dök i sin bil sa chaffisen: Det är tomten. Och det var det nog, även om han hade civila kläder. Det såg så ut annat kan man inte säga. Så idag har jag varit med om att rädda Tomtens hund från trafikdöden. Då borde man kunna påräkna extra många och fina julklappar eller?

Kommentarer
Postat av: TT

Ja, jag är så jätteavundsjuk på att ni har vinter i norr.

Jag är född i finska Lappland och min sambo i Nordnorge så vi är vana vid snö.



Vilken tur att ni fick tag i hunden.

Vi har ju två jakthundar och det där är den stora skräcken att dom springer iväg ut på vägarna.

Ha en trevlig helg, nu kan ju koppla av för du har ju redan träffat tomten! ;o)

2008-12-12 @ 16:08:30
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Det blev ju en riktig julberättelse med lyckligt slut! Önskar dig en trevlig helg!

2008-12-12 @ 17:12:09
URL: http://alicebm.blogg.se/
Postat av: Lena L

Hej! Jag finns ibland på "alices" blogg (där utan L)och har följt dina vedermödor en tid. Funderingarna, de roliga orden, jobbdramatiken, resorna, maken, sonen på lunch, Humlan, ja, du vet. Nu måste jag bara skriva att idag har du totalt övertygat mig om, att du är den härliga människa jag anat bakom raderna. Att ta sig tid att rädda en jakthund i trafiken och dessutom hitta husse får mig att bli blank i ögonen. Vår stövare blev 18 månader innan han låg död i en dikeskant. Tänk om det fanns fler som du!

2008-12-12 @ 22:31:53
Postat av: Tanten

Lena L: Nu blev jag lite rörd och generad. Det klart att man försöker. Har man haft hund själv vet man ju precis vilken vånda det är om något händer jycken.

2008-12-13 @ 06:24:36
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: anne

Ja, jag har också ringt polisen om en lösspringande jakthund på E4:an inne i Nyköping en lördag, mitt på dagen. Till min besvikelse mottogs min anmälan av något jag upplevde som en axelryckning. Hunden sprang av vägen ändå.



Annat var det när jag i Skåne ringde polisen om en ko som tagit sig ut ur hagen och gick och betade i diket; då blev det direktinfo och varning på trafikradion.



En annan gång ringde jag om en liten farbror (som drack för mycket och som jag brukade prata med) som somnat på en parkbänk vid ett par graders kyla, där kom polisen och körde hem farbrorn.



Låter som att jag inte gör annat än ringer polisen.

2008-12-13 @ 12:49:22
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0