Att ta tomgloendet till nya höjder

Det är vad jag gör. Jag gör nästan ingenting. En liten tur ska det nog bli till köpcentret om en stund när jag hoppas att de flesta andra har gett sig iväg hem redan. I morgon ska jag en pyttesväng på stan för lite sista minutenklappar. Själva julaftonen har styrt upp sig bra. Jullunch hos svärfar och en gröt hos lillebror. Inte ett enda dugg som är nödvändigt att jag tar mig samman och gör. Det skulle vara att sy knapphål och knappar på det fördömda skjorteländet som jag hållit på med i veckor och som maken nu säger att han önskar sig i julklapp.

Jag tror aldrig att jag förut har gjort så lite julförberedelser som i år. Hyancinter har jag och apelsiner men på min mataffär fanns det bara kvar malda nejlikor och det känns för krångligt att pilla in malda nejlikor i apelsinerna så det får gå ändå på något vis. Inte en kaka inte ett spår av julmat så långt ögat kan se men strängt taget gör det inte så mycket. Maken som kommer in till gröten är ingen vidare julfanatiker för att uttrycka sig milt och för mig känns vilan och lite tända ljus som mer väsentligt. Hans yngsta som är med hoppas jag får/har fått en rejäl dosis jul någon annastans så att de klarar sig med måttliga mängder. Jag har ju dessutom tagit fram porrgrisarna och två tomtar. Visst räcker det?!?

Kommentarer
Postat av: Lena L

"Spansk jul" kallar vi det du förbereder just nu. Felice Navidad hos min då i Spanien vinterboende mamma innebar några hyacinter och ett par svenska tomtar, stearinljus och midnattsmässa i kyrkan vid torget. Helt underbart fridfullt och stämningsfyllt! Vi har fortsatt att försöka hålla den traditionen levande. Så kan alla andra stressa om det är det de helst vill göra. Nu har du ett namn på ditt julfirande: Felice Navidad!

2008-12-22 @ 18:19:10
Postat av: carina

Här har jag hängt upp tomten som flyger luftballong och det vet i sjutton om inte det får räcka....

Julafton åker vi till min gamle far och mina barn firar med andra........så när det dyker upp hos oss är julen över, så då ställer jag fram midsommarstången

2008-12-22 @ 18:42:49
URL: http://sinneskatten.blogg.se/
Postat av: carina

Här har jag hängt upp tomten som flyger luftballong och det vet i sjutton om inte det får räcka....

Julafton åker vi till min gamle far och mina barn firar med andra........så när det dyker upp hos oss är julen över, så då ställer jag fram midsommarstången

2008-12-22 @ 18:43:40
URL: http://sinneskatten.blogg.se/
Postat av: anne

Här har vi inte en tomte så långr ögat når. Litet annat har vi väl åstadkommit, men aldrig har jag väl stressat mindre inför en jul än nu. Vågra vägra stressen! Det blir jul i alla fall!

2008-12-22 @ 19:46:11
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Även här är det lugnt på julerifronten.

2008-12-22 @ 20:13:33
URL: http://alicebm.blogg.se/
Postat av: Lena L

Plasttanten, Carina, Anne och Britt-Marie! Jag hoppas att det är klokhet, erfarenhet och visdom och inte trötthet, utbrändhet och leda som får er att avstå från juleriet. Ha det gott och njut av ert mod att bryta trenden!

2008-12-22 @ 21:56:34
Postat av: Plupp

Jag misstänker att vi tänkte handla våra hela nejlikor på samma butik. När jag insåg att de inte fanns blev jag sned och köpte inte mindre än två påsar med kardemummakärnor. Fast det dög inte åt mamma, hon är lite kinkig med det där:/

2008-12-22 @ 23:54:41
URL: http://[email protected]
Postat av: CAT

Avundas dig som kan koppla bort lite av julen! =)

Men jag jobbar på det ;)

Ha det lugnt och fridfullt!!

Kram på dig

2008-12-23 @ 00:59:00
URL: http://catmalou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0