Lilleman - nästan Jesus

Lilleman och jag har varit och handlat mat tillsammans. I bland när det ska storhandlas samordnar vi bilturen till affären. Nå, vi surrar en del också. Jag kom just på att jag glömt att skvallra om hur det blev med mönstrandet. Mest troligt blir det Karlskrona eller Boden och någon variant på befälsutbildning. Lilleman fick dock reda på att om han glömt att nämna sin pollenallergi (den är av så klent slag att han i princip tar två receptfria Clarityn per år) hade han kunnat få utbildas till militärpolisbefäl. Tydligen är sådana i stall en massa. Gossen muttrade surt: Jamen, jag är ju nästan som Jesus, jag är ju nästan född i ett stall. 

Då minns jag hans första galopp i ridhuset. Den underbara gamle hästen som lärde alla ridskoleungar att klara galoppen ställde upp även den gången. Den totala lycka som sken i Lillemans ansikte var obetalbar och scenen kan jag när som helst spela upp i videon i huvudet. Jag minns också de där magra benen han hade i sina pyttesmå ridbyxor och jag minns hur alla småflickor flockades kring honom som varandes nästan den ende killen bland nästan-knattarna.

Jösses vad man minns. Jag minns också när jag satt på läktaren och en nybörjargrupp skulle galoppera tillsammans. En av flickorna en liten trulig rulta satt på hästen ovan. Trots det trygga halvblodet med sin enorma rutin och sitt totala lugn tordes hon inte. Ridläraren peppade och försökte övertala men hur det var blev det trav tillbaka till slutet av ledet som stod och väntade på sin tur att prova. Nästan gång det blev deras tur hann inte ridläraren fram från den unge som galopperat och hamnat sist igen. Då tar detta halvblod och fattar galopp helt själv, sakta, långsamt, mjukt och samlat galopperar han. Trots den mjuka rörelsen blir ungen liksom överrumplad och håller på att tappa balansen då lyfter han liksom bogen och puttar henne tillrätta. Sen saktar han mjukt av och ställer sig sist. Behöver jag skriva att en lättrörd tant grät på läktaren. Vilken häst! Hon fick sin, galopp det fixade han.  Finns det en himmel för hästar då finns han där. 25 år tror jag han blev om inte mer.

Kommentarer
Postat av: lena

Även jag blev blankögd av din berättelse om flickan ridskolehästen. Tänk om fler människor kunde se och tolka vad djuren gör för oss. Jag tror världen kunde bli bättre om vi tog tillvara och lärde lite av deras sätt att vara, utan ord.

2008-08-22 @ 22:48:25
Postat av: Britt-Marie

Blankögdheten sprider sig...

2008-08-23 @ 09:15:18
URL: http://enannanmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0