Friluftsfanatiker

Jag har långpratat med en av mina favoritvänner. Vi har pratat om straffpåföljdsyrkanden på stämningsansökningar, ångestridna människor, mamman till en gemensam vän som just gått bort och så har vi pratat om högstadieelevers utsatthet när det kommer till friluftsfanatism.

Vilka galenskaper! Om man bor så här vid fjällets fot tycker de flesta högstadieskolor att höstterminen ska inledas med fjällutflykt. Inte bara en dagstur utan det ska vara övernattning också. I teorin låter det bra men skrapar man på det lite hurtiga och teambuildande känns det väldigt mycket mer tveksamt. Inte ens här har alla barn vandrarkängor av god kvalitet. De flesta tonåringar jag känner går i gympadojjor vintern igenom, jag vet inte om jag tycker det är så klokt men jag vet att det är så. Jag vet också vad vettiga kängor kostar och det är inte en så liten slant. Visst man kan gå i gummistövlar också. Hur ofta ser man högstadieungar i gummistövlar? Vad kostar ett par som är något så när vettiga att gå i?!?

Sen har vi samma sak med tält, sovsäck, liggunderlag och regnställ. Man behöver också ett antal Trangiakök och en var och en behöver ha en bättre ryggsäck att bära upp sitt pick och pack i till fjället. För att turen inte bara ska vara en plåga behöver det vara lite bättre kvalitet på grejjorna. Det kostar. Många sköna slantar för något ungen sen inte kommer att använda mer och som till en viss del förmodligen är urväxt till nästa år.

Det kan fungera för oss som är härifrån. Vi kan kanske låna saker eller så kan det tänkas att vi har råd att handla. De barn som kommer från flyktingfamiljer som alltid bott i storstad, var ska de låna? Eller hur ska man kunna veta att gympadojjor inte funkar på fjällmyrar? Sen är det frågan om hygien, toalett och privatliv. Hur kul är det för den nya flickan i sjuan att vara på kalfjället utan mer än enstaka ynklig fjällbjörk att gömma sig bakom om hon har mens? Utsikten är milsvid och killarna i nian både stora och lite läskiga. Att vandra i fjällen kan vara underbart men med blöta skavda fötter, blöt in på bara kroppen är det mindre kul att bära ryggsäck speciellt om ryggsäcken skär in i axlarna eller är så baktung att man knappt kan hålla balansen.

Jag kan fortsätta hur långt som helst och konstaterar att det som låter bra i teorin kan vara nog så otäckt för de ungar som ska genomföra det. 

Kommentarer
Postat av: Frida

Jag kan intyga att det inte är en hit, flertal gummistövlar fick baksug och behövde skäras av från fötterna, folk sjönk ner till midjan i myren och tältet rasade in. Det är bara få obehagliga grejjer som hände på min fjälltur. Sen att försöka teambuilda med finniga och stöddiga killar i 9:an var inte heller så lyckat. Jag kommer att bojkotta och försöka rösta ner sånna idéer när jag blivit lärare.

2008-08-25 @ 22:01:15
URL: http://fridolfo.blogg.se/
Postat av: Tanten

Frida: Appselut!

2008-08-25 @ 22:18:10
URL: http://plasttanten.blogg.se/
Postat av: Britt-Marie

Antalet "vinnare" i såna här arrangemang är synnerligen lätträknade... Får kramp i magen när jag tänker på mina barns "skoläventyr" ur alla aspekter du beskriver... På sista ändan är det också så att man avskräcker många ungdomar från friluftsliv för alla framtid....

2008-08-26 @ 07:18:38
URL: http://enannanmamma.blogg.se/
Postat av: Tanten

Britt-Marie: Själv var jag trettio år innan jag insåg att jag fick åka skidor som jag ville och utan gympalärare och alltså insåg att jag faktiskt tyckte om det.

2008-08-26 @ 07:56:32
URL: http://plasttanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0