Att välja att vara lycklig

Den här sommaren har jag haft anledning att fundera en hel del över lycka, över bitterhet och och sorg med. En gång skickade maken ett sådant där kedjemail med klokskaper till mig. Vanligtvis brukar jag inte vara så lätt imponerad av sådana men i det här fastnade en sak. Det handlade om mäns vädjande till kvinnor och var fullt av sådant som fäll ner toaringen själv och säg direkt vad du vill och låt inte din man gissa. Ja, ni vet. Men där stod också ungefär så här: Om det finns två sätt att tolka det jag säger eller gör och det ena sårar dig, utgå då ifrån att jag menade det andra. Genialt i alla enkelhet. 

Jag hoppas verkligen att mina barn även i fortsättningen kommer att välja att hantera inte bara partners så utan även sina föräldrar och andra medmänniskor. Visst kan man ibland ha fel. I bland vill människor såra en men å andra sidan hinner man ju tids nog vara sårad över det. Om man däremot utgår ifrån att människor för det mesta vill en väl (nu menar jag inte så till den milda grad att man är dum, man behöver inte lämna sin handväska obevakad på tåget, eller prova kul piller som främlingar föreslår, ja, ni vet själva) då kan man för det mesta vara glad. Man kan vara glad åt konstiga julklappar man inte ville ha, inbjudningar till diverse man inte vill följa med på osv. Väljer man det andra sättet hinner man inte bara vara sårad över verkliga elakheter utan även för de inbillade och det tar tid och energi.

Jag hoppas verkligen att Humlan och Lilleman ser hur mycket jag älskar dem fast jag inte alls får till det alla gånger. Jag hoppas också att de ser att trots allt tjafs det varit med deras pappa har det aldrig handlat om dem. Vi älskar dem hur dumma grejjer vi än kan göra, hur tokiga julklappar det än kan bli, hur orättvist och fel det än må vara. Måtte de välja att leva i det och bli glada och starka människor som kan skicka den kärleken vidare.

Kommentarer
Postat av: Britt-Marie

Att själv vara älskad är den allra bästa förutsättningen för kunna ge kärlek vidare. Det känns som dina barn har fått den förutsättningen...!

De verkar dessutom ha begåvats med en synnerligen klok mamma!

2008-08-22 @ 20:00:53
URL: http://enannanmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0