Att bli vuxen

Nu sitter jag och väntar på att maken ska vakna. Jag smög mig ner i köket för att koka kaffe men han har ordningsam som han är gömt den där mittpinnen till perkulatorn på ett hemligt ställe. Perkulator är för övrigt inte en kaffeapparat som jag är helt sams med. Starkt bryggkaffe vill jag ha för det mesta eller en espresso.

När jag surfar runt lite grann hittar jag en blogg där en mamma uttrycker häpen glädje över sonens vuxenblivande och visst är det så. Glad blir man men häpen. Med dottern kom det mer på om på det där vuxna. Att vara storasyster och ha häst gjorde att hon blev bra på att ta ansvar ganska tidigt. En stark vilja och en inbyggd modighet hjälpte nog också till. 

Med den lille gossen kom det mer på så sätt att jag kan säga att det finns episoder där jag plötsligt insåg att något har hänt. Som den gången jag kom från garaget med en massa matkassar och Lilleman gick mot porten från andra hållet. Jag tjoade hej, han hejade tillbaka, gick och mötte mig och tog två av mina matkassar utan att säga nåt om det och bar upp dem till lägenheten. Visst hade han hjälpt till att bära innan den gången men det var nåt i själva den ordlösa självklarheten som var annorlunda.

Nu har han flyttat hemifrån, i den minimala ettan är där för det mesta ordning, i alla fall när mor kommer förbi. Presenkortet han fick från Elgiganten som plåster på såret (vänta på ipod-reklamationshantering i nästan ett år) använde han till en dammsugare. Den gamla han fått ville inte längre ens efter övertalning äta grus.

På onsdag ska han mönstra. Jag har så kluvna känslor. Han själv är för det mesta inne på att han nog vill göra lumpen. Som det är numer har det ju blivit en merit på ett helt annat sätt än det var i min ungdoms grå forntid. Tänk om han får för sig att anmäla sig på utlandstjänst sen? Helst vill jag att han ska vara hemma hos mamma hela tiden. Å andra sidan tänk om de inte vill ha honom i försvaret? Världens klokaste, snällaste, charmigaste och vackraste gosse. Håjaja.

Den där föräldrautbildningen man fick på bvc - nog fattas det vissa delar i den. Den där hänga med-delen och det där att hantera kluvenheten. Glädjen över att de flyger kontra saknaden efter ens lilla barn. Eksem och tandsprickning och kolik det var som mer rediga grejjer det. 

Nu ska jag vända upp och ner på det här köket. Någonstans måste pinnen finnas annars blir det snabbkaffe.

Kommentarer
Postat av: Annieverse

På något sätt blir man ju lämnad ensam med sitt föräldraskap efter de första åren. Av bvc menar jag. Kan jämföras med utbudet av föräldratidningar. Det mesta rör sig om bebisar och småbarn, upp till skolåldern. Sen lite om tonåren, men inte mycket om "mellanåren". Trots att de definitivt också kan leda till undringar/frågeställningar/problem/glädjeämnen.



Kul det där med presentkortet som blev dammsugare av alla möjliga ting ;-)

2008-08-09 @ 10:26:39
URL: http://annieverse.wordpress.com
Postat av: Britt-Marie

Ja du, den här delen av mammarollen är inte lätt... Man vill att barnen skall utvecklas som vuxna och samtidigt så ser man dom som barn...och så vill man att de skall få göra det de vill...Jag har haft jätteproblem med detta och har verkligen fått "jobba med det"... Om det sedan handlar om sonens stora tunga MC, snabba bil, hans vardagsmiljö eller äldsta dotterns yrkesval... Jag har väldigt lätt att utveckla tankekedjor som egentligen blir nå´n form av "katastrofberedskap" mentalt ... men som så många gånger fött så mycket onödig oro o närmast ångest... Inget av de scenarier jag målar upp har ju hänt...



Och blir man för orolig för "allting", då slutar de att berätta för att de inte vill oroa.... Det är en svår balans att visa "lagom" oro...och samtidigt stötta i olika val...



I måndags morse när jag vaknade hade jag fått ett SMS under natten från min son.. det stod."Jag är OK, branden är inte i mitt hus - det är två hus längre bort". När jag läste SMS:et hade jag inte kollat nyheterna och var lyckligt ovetande om branden i Göteborg. MEN sonen visste att OM jag hörde om branden, utan att veta att han var OK, skulle jag gå igång fullständigt.









2008-08-09 @ 18:35:42
URL: http://enannanmamma.blogg.se/
Postat av: Tanten

Anniverse: Visst är det så, mellanåren är bortglömda. Dessutom är tonårsskriverierna så problemorienterade att man nästan tror att man har missat nåt allvarligt och blir orolig om ens ungar är resonabla och trevliga under tonåren.



Britt-Marie: Åh, det där med att inte vilja oroa förälder känner jag igen. Så gammal jag är vill jag helst inte oroa pappsen med sorgligt eller jobbigt. Han sliter alldeles för ont då.

2008-08-09 @ 19:54:39
URL: http://plasttanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0