Att gå i cirklar

Jag har i flera dagar gått och ruvat på ett mycket klokt blogginlägg om glädje, sorg och oro. Det är något som jag tänkt en hel del på ett tag. Jag tror jag började som värst när det blev nästan klart att Folke skulle komma. M&G har tidigare inte velat ta ut någon glädje i förskott men den här gången kunde de inte hålla emot utan är glada även offentligt trots att domstolen inte dömt klart ännu i Addis. Jag tycker att de gör helt rätt. Det vore annat om man på något sätt kunde skydda sig mot den sorg det skulle innebära om det skulle skita sig nu. Så är det ju att det inte hjälper att inte ha varit glad när saker går åt h-vete blir man lika ledsen ändå och då kan det ju ha varit lika bra att unnat sig att vara glad, går det bra har man ju fått vara glad längre tid och det är ju också bra.

Samma fast tvärtom känns det med oro. Det är så lite mening. Skiter sig saker blir det ju lika eländigt vare sig man har oroat sig eller inte. Man slipper inte huvudeländet för att man varit duktig och oroat sig ordentligt. Tänk så enkelt om man kunde leva så också och det inte bara var i teorin man hade koll på sådant.

Jag har på samma sätt ruvat på ett om den där önskan man har att ens barn inte ska göra samma misstag som man själv. Visst vore det bra för hela mänskligheten om varje generation kunde lära sig av den tidigare och ta ett kliv framåt. Måste alla kärleksbekymmer, jobbvåndor, utbildningshistorier upprepa sig på nästan samma sätt igen och igen?

Men annars är jag glad. Jag har idag köpt ett inlägg till ena dojjan så nu ska jag slippa gå runt i en cirkel utan benen ska bli ungefär jämnlånga så jag borde kunna ta mig någonvart här i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0